ZZP'er Boekhouding

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van toepassing op de opdrachten verleend aan:
Administratiekantoor van Riet of ZZP'er Boekhouding

Escherstraat 19
3335 DC te Zwijndrecht
hierna te noemen opdrachtnemer.

Artikel 1 ALGEMEEN
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
2. Opdrachtnemer: het kantoor dat de opdracht heeft aanvaard;
3. Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door opdrachtnemer uit anderen hoofde worden verricht. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord en omvat in elk geval de werkzaamheden zoals vermeld in de opdrachtbevestiging;
4. Bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde goederen en gegevens, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers.

Artikel 2 TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten welke door opdrachtnemer worden aangegaan. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts geldig indien ze door opdrachtnemer uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard.

Artikel 3 AANVANG EN DUUR VAN DE OVEREENKOMST
1. De overeenkomst komt eerst tot stand en vangt aan op het moment dat de door opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen en ondertekend (of de betaling voor de opdracht is ontvangen en er mag worden aangenomen dat de opdrachtgever alle informatie op onze website heeft gelezen. Inclusief deze Algemene Voorwaarden). De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
2. Het staat opdrachtnemer vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand is gekomen.
3. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.

Artikel 4 GEGEVENS OPDRACHTGEVER
1. Opdrachtgever is gehouden alle bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, alsmede alle overige informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant is, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van opdrachtnemer te stellen.
2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voorvloeit.
3. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de in het eerste en tweede lid genoemde verplichting heeft voldaan.
4. Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde bescheiden, behoudens het bepaalde onder artikel 15, aan deze geretourneerd.
5. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende schade van de opdrachtnemer, de door hem gemaakte extra kosten en diens extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 5 UITVOERING OPDRACHT
1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende opdracht wordt uitgevoerd.
2. Opdrachtnemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan opdrachtgever, te laten verrichten door een door de opdrachtnemer aan te wijzen derde, indien dit naar het oordeel van de opdrachtnemer wenselijk is met het oog op een adequate uitvoering van de opdracht. Indien dit redelijkerwijs mogelijk en noodzakelijk is, zal de opdrachtnemer met de opdrachtgever over het inschakelen van derden van tevoren overleg plegen.
3. Opdrachtnemer kan eerst meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de opdracht is verstrekt indien opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend, tenzij deze werkzaamheden voortvloeien uit de onder artikel 4 lid 5 bedoelde omstandigheden.
4. Opdrachtnemer voert de opdracht uit in overeenstemming met de toepasselijke (beroeps)regelgeving en hetgeen bij of krachtens de wet van hem wordt geëist. De opdrachtgever respecteert de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende verplichtingen steeds volledig.
5. De opdrachtnemer zal bij de keuze van in te schakelen derden de nodige zorg betrachten, maar is voor eventuele fouten van derden niet aansprakelijk.

Artikel 6 GEHEIMHOUDING EN EXCLUSIVITEIT
1. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover derden van alle van opdrachtgever verkregen bescheiden en informatie van vertrouwelijke aard, tenzij de opdrachtnemer op grond van toepasselijke wetgeving een informatieplicht heeft.
2. Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan hem door opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld, aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een, civiele- of strafprocedure waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
3. Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken. De opdrachtgever zal er tevens voor zorg dragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen.
4. Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde derden.
5. Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.

Artikel 7 INTELLECTUELE EIGENDOM
1. Opdrachtnemer blijft eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten c.q. behoudt zich alle rechten voor die voortvloeien uit zijn werkzaamheden en die waarvan hij tijdens zijn werkzaamheden gebruik maakt, zoals maar niet beperkt tot auteursrechten.
2. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen computerprogramma's, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten, templates, macro's en andere geestesproducten al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
3. Het is opdrachtgever niet toegestaan die producten aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.

Artikel 8 OVERMACHT
1. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
2. Indien opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kan nakomen tengevolge van overmacht, worden die verplichtingen opgeschort tot op het moment dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen.
3. Opdrachtgever heeft het recht, in geval de situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen.

Artikel 9 HONORARIUM
1. Opdrachtnemer heeft vóór de aanvang van de werkzaamheden en tussentijds het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot op het moment dat opdrachtgever een voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald aan opdrachtnemer, dan wel daarvoor zekerheid heeft gesteld.
2. Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht.
3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt.
4. Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties van ingeschakelde derden, wordt per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging van de werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt. Normaliter word het honorarium bij vooruitbetaling voldaan, tenzij hierover schriftelijk andere afspraken worden gemaakt. Over alle door opdrachtgever en opdrachtnemer verschuldigde bedragen wordt de omzetbelasting afzonderlijk in rekening gebracht.

Artikel 10 BETALING
1. Betaling door opdrachtgever van de aan de opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient, zonder dat de opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening, te geschieden binnen de gegeven betalingstermijn. Bij een afgesproken jaarprijs gaat het om één termijnbetalingen welke vooraf voldaan moet worden. Bij een maandprijs moet ieder van de twaalf termijnen vooraf voldaan worden. Bij (extra) schriftelijk overeen gekomen werkzaamheden op uurbasis , dient, zonder dat de opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening, te geschieden binnen de gegeven betalingstermijn, doch in geen geval later dan 30 dagen na de factuurdatum. Betaling dient te geschieden in Nederlandse valuta door middel van overmaking van het verschuldigde op de door de opdrachtnemer op te geven bankrekening. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van de opdrachtnemer.
2. Indien de opdrachtgever niet binnen de gegeven betalingstermijn of, als geen betalingstermijn is overeengekomen, niet binnen 30 dagen na de factuurdatum heeft betaald, is de opdrachtnemer na het verstrijken van 30 dagen na de factuurdatum, direct de wettelijke rente (ex artikel 6:119 of indien toepasselijk 119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd tot aan de dag der voldoening.
3. Indien de opdrachtgever niet binnen de onder het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is de opdrachtgever buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd ter hoogte van 15% van de hoofdsom. Indien de opdrachtnemer hogere kosten dient te maken ter incasso van haar vordering, komen deze eveneens voor rekening van de opdrachtgever.
4. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, eventueel vermeerderd met de kosten en rente als bedoeld in de leden 2 en 3.
5. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.

Artikel 11 RECLAMES
1. Een gebrek in de prestatie en/of het factuurbedrag dient schriftelijk zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie waarover opdrachtgever protesteert, danwel binnen 30 dagen na de ontdekking van het gebrek in de prestatie en/of het factuurbedrag indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.
2. Een protest als in het eerste lid bedoeld, schort de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
3. Indien niet tijdig wordt geprotesteerd, verliest opdrachtgever alle rechten en bevoegdheden die hem op grond van de gebrekkigheid ten dienste stonden.
4. In geval van een terecht uitgebrachte protest heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van het door opdrachtgever reeds betaalde honorarium.

Artikel 12 LEVERINGSTERMIJN
1. Is opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie en/of bescheiden ter beschikking te stellen dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie en/of materialen geheel ter beschikking zijn gesteld.
2. Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts te beschouwen als een fatale termijn indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.
3. De overeenkomst kan – tenzij uitvoering blijvend onmogelijk is – door opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde redelijke termijn.

Artikel 13 AANSPRAKELIJKHEID
1. De opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de grootste zorgvuldigheid in acht nemen. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van de opdrachtgever die ontstaat doordat de opdrachtgever de opdrachtnemer onjuiste of onvolledige bescheiden of informatie heeft verstrekt.
2. De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat de opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige bescheiden of informatie heeft verstrekt, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten van de opdrachtgever dan wel veroorzaakt is door opzet of grove schuld van de opdrachtnemer. Deze bepaling is niet van toepassing op opdrachten tot onderzoek van de jaarrekening zoals bedoeld in artikel 2:393 van het Burgerlijk Wetboek.
3. Indien de opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een fout van de opdrachtnemer die hem kan worden toegerekend, is elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot ten hoogste het bedrag van het honorarium dat voor de desbetreffende opdracht aan opdrachtgever is gefactureerd, tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer sprake is van opzet of grove schuld. Indien geen sprake is van een specifieke opdracht (er is bijvoorbeeld een doorlopende opdracht), dan is elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot ten hoogste het bedrag van het honorarium dat over het laatste jaar voorafgaande aan de fout aan de opdrachtgever is gefactureerd, tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer sprake is van opzet of grove schuld.
4. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer zal in geen geval hoger zijn dan het bedrag dat voor betreffende opdracht betaald is.
5. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van de opdrachtgever ongedaan te maken.
6. Opdrachtgever is gehouden om schadebeperkende maatregelen te nemen.

Artikel 14 OPZEGGING
1. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is voltooid, is het honorarium verschuldigd naar mate door opdrachtnemer werkzaamheden ten behoeve van opdrachtgever zijn verricht, is het bepaalde onder Artikel 9, tweede lid van toepassing. Er vindt geen restitutie plaats.
2. Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden medegedeeld.

Artikel 15 OPSCHORTINGSRECHT
1. Opdrachtnemer is bevoegd om na een zorgvuldige belangenafweging de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing met betrekking tot zaken of bescheiden van opdrachtgever die (nog) geen bewerking door opdrachtnemer hebben ondergaan.

Artikel 16 VERVALTERMIJN
Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer, in ieder geval na één jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

Artikel 17 TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE
1. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer zijn woonplaats heeft.

ZZP'er Boekhouding logo

Aangifte

Gegevens aangifte inkomstenbelasting 2023

   

 Discussie over een lege Belastingaangifte

Verkorte lijst met noodzakelijke papieren om uw aangifte te kunnen doen:

a) Kopie geldig legitimatiebewijs / paspoort / ID kaart

b) Jaaropgave(s) werkgever(s)

c) Overzicht ziektekosten

d) Overzicht van betaalde of ontvangen alimentatie

e) Overzicht ontvangen zorgtoeslag

f) Ontvangen voorlopige aanslag (voorheen voorlopige teruggaaf)

g) Overzicht betaalde lijfrentepremies

h) Laatste pensioenoverzicht

i) Bank- en beleggingsrekeningen saldi per 1 januari van het belastingjaar

Huiseigenaren:

j) Jaaropgave hypotheekverstrekker betaalde hypotheekrente

k) WOZ waarde woning (op 1 januari 2022)

l) Notarisafrekening koop / verkoop eigen woning

m) Overige documenten

Altijd handig:

n) Aangiftebrief Belastingdienst

o) Kopie belastingaangifte voorgaande jaren

 

 

 

Uitgebreide lijst: 

Voor het opstellen van uw aangifte zijn veel gegevens nodig. Om u in staat te stellen deze gegevens

overzichtelijk en volledig aan te leveren, hebben wij onderstaande vragenlijst opgesteld. Wij verzoeken u de

vragen, voor zover van toepassing, in te vullen en de gevraagde stukken (bij voorkeur kopieën daarvan)

mee te sturen.

 

Persoonlijke gegevens

Deze gegevens vindt u grotendeels op de aangiftebrief, stuur de aangiftebrief mee. U hoeft de gegevens

die al op dat formulier staan hieronder niet in te vullen, behalve als ze niet juist zijn.

  

Uw gegevens

  1. Naam en voorletters

  2. Adres

  3. Postcode en woonplaats

  4. Telefoon privé

  5. Telefoon werk/mobiel

  6. E-mail

  7. Burgerservicenummer (BSN)

  8. Geboortedatum

  9. Bankrekening teruggave (IBAN)

10. Man of vrouw

                

Echtgeno(o)t(e) / partner

11. Naam en voorletters

12. Adres

13. Postcode en woonplaats

14. Burgerservicenummer (BSN)

15. Geboortedatum

16. Bankrekening teruggave

Let op: Als uw echtgeno(o)t(e) / partner zelf ook inkomsten of aftrekposten heeft, moet hij of zij een eigen formulier invullen.

17. Is uw persoonlijke situatie in 2023 anders dan in 2022?

           

Voor gehuwden/geregistreerd partners:

18. Bent u het hele jaar 2023 gehuwd/geregistreerd partners geweest?

Zo ja, op (datum)?

19. Bent u in 2023 gehuwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan?   

Zo ja, op (datum)?

20. Bent u in 2023 duurzaam gescheiden gaan leven?   

Zo ja, op (datum)?

21. Bent u in 2023 gescheiden?   

Zo ja, op (datum)?

22. Bent u gehuwd/geregistreerd partners onder huwelijkse voorwaarden/partnerschapsvoorwaarden?   

Zo ja, op (datum)?

 

Voor ongehuwden:

23. Woonde u het hele jaar 2023 samen? Ja/nee

24. Bent u beiden het hele jaar 2023 op hetzelfde adres in het bevolkingsregister ingeschreven?

Zo nee, welke periode wel? (Data)

25. Bent u in 2023 gaan samenwonen?

Zo ja, op (datum)?

26. Bent u in 2023 uit elkaar gegaan?

Zo ja, op (datum)?

27. Heeft u samen een notarieel samenlevingscontract?

Zo ja, op (datum)?

28. Heeft u samen een kind/kinderen gekregen?

Zo ja, op (datum)?

29. Heeft u een kind van uw partner erkend?

Zo ja, op (datum)?

30. Heeft uw partner een kind van u erkend?

Zo ja, op (datum)?

31. Bent u als partner aangemeld voor de pensioen­regeling van uw partner?

Zo ja, op (datum)?

32. Is uw partner aangemeld als partner voor uw pensioenregeling?

Zo ja, op (datum)?

33. Bent u samen eigenaar van uw woning?

Zo ja, op (datum)?

34. Heeft uw huisgenoot een minderjarig kind dat bij hem/haar woont?

Zo ja, vanaf (datum)?

               

Kinderen:

35. Heeft u thuiswonende kinderen?

Zo ja: vul hieronder de voorletters, geboortedata en burgerservice­nummers (BSN) van de kinderen in.

              Voorletters:            Geboortedatum:             BSN:

Kind 1

Kind 2

Kind 3

Kind 4

Kind 5

                 

Werk en overige inkomsten

Inkomsten van werkgevers, pensioenen e.d.

Had u in 2023:

36. Inkomsten uit dienstbetrekking

Ja/nee

37. Een uitkering (van UWV, Sociale Verzekeringsbank en dergelijke)

Ja/nee

38. Een pensioenuitkering of een lijfrente-uitkering, waarop loonheffing is ingehouden.

Ja/nee

Altijd een kopie van de jaaropgave(n) 2023 meesturen !

             

Woon/werkverkeer met openbaar vervoer

39. Heeft u regelmatig met het openbaar vervoer naar uw werk gereisd?  

Zo ja dan gaarne een kopie van de openbaar vervoer verklaring of reisverklaring van uw werkgever bijvoegen.

40. Indien u niet het gehele jaar reisde: de reisperiode

van                              tot

41. De reiskostenvergoeding die u van uw werkgever ontving (jaarbedrag)

 

       

Andere inkomsten

42.Heeft u naast uw inkomsten uit dienstbetrekking nog inkomsten uit andere werkzaamheden?

Zo ja, stuurt u dan een opgave van:

a) De ontvangen inkomsten

b) De betaalde kosten

Graag een specificatie bijvoegen.

              

Alimentatie (voor uzelf en niet voor uw kinderen)

43. Heeft u in 2023 alimentatie ontvangen?   

Zo ja:

44. Bedrag van de alimentatie 

 €

45. Naam betaler

46. Adres

47. Postcode en woonplaats

               

Eigen woning

Als u de eigenaar en tevens bewoner bent van uw eigen (hoofd)woning:

48. De waarde volgens de woz-beschikking van de gemeente per 1 januari 2022 (waardepeildatum).

Graag kopie bijvoegen.

49. Betaalde hypotheekrente (niet de aflossing of premies).

Graag kopie jaaropgaaf bijvoegen

50. Restant schuld aan het einde van het jaar.  

Graag kopie jaaropgaaf bijvoegen

51. Betaalde erfpachtcanon.

Graag kopie nota's bijvoegen.

52. Ontvangen vrijgestelde schenkingen inzake verwerving, onderhoud, verbetering of aflossing eigenwoningschuld.

Als u tijdelijk twee woningen (geen tweede woning) heeft (gehad):

53. Van beide woningen een kopie van de woz-beschikking.

Is de leegstaande (nieuwe) woning bestemd om binnen 3 jaar als eigen woning te dienen?

54. Zo ja, dan ook van deze woning opgave van rente en dergelijke zoals van een eigen woning.

55. Is in 2023 de leegstaande (voormalige) woning minder dan drie jaar geleden verlaten?

Zo ja, datum dat de voormalige eigen woning is verlaten en jaaropgave van rente e.d.

56. Is de voormalige eigen woning tijdelijk verhuurd in afwachting van verkoop?

Zo ja, opgave van de verhuurperiode.      Van                                tot

          

Als u in 2023 een nieuwe eigen woning heeft gekocht:

57. Een kopie van de afrekening van de notaris van de aankoop van de woning

Een overzicht van de gemaakte kosten voor de nieuwe woning, zoals:

- Kosten makelaar

- De bank

- De hypotheekadviseur

- De notaris

- Het Kadaster

Vanaf welke datum staat u bij de gemeente op het nieuwe adres ingeschreven?

           

Als u in 2023 uw eigen woning heeft verkocht:

58. Een kopie van de afrekening van de notaris van de verkoop van de woning. 

59. Verkoopkosten van de woning, zoals makelaars-, taxatie- en advertentiekosten.

60. Vanaf welke datum bent u bij de gemeente uitgeschreven op uw oude adres?

61. Heeft u na verkoop van de eigen woning (op 29 oktober 2012 of later) nog een restschuld?

Zo ja, graag opgave van de restschuld en de betaalde rente over de restschuld.

Graag kopie jaaropgaaf bijvoegen.

               

Heeft u in 2023 voor het eerst een eigen woning gekocht of een bestaande hypotheek verhoogd?

62. Zo ja, een kopie van de leningsovereenkomst.

Let op! Voor deze nieuwe leningen gelden sinds 1 januari 2013 nieuwe regels.

Bent u deze lening in 2023 aangegaan bij een ander dan een reguliere kredietinstelling (bijvoorbeeld bij ouders of eigen

BV), dan geldt voor deze leningen bovendien een informatieplicht bij de aangifte, maar uiterlijk 31 december 2023.

Heeft u een dergelijke lening afgesloten vóór 2022 maar zijn de leningsvoorwaarden in 2022 gewijzigd (bijvoorbeeld het

rentepercentage, de wijze van aflossing of de looptijd), dan moet u dit uiterlijk 31 januari 2023 aan de Belastingdienst

melden.

       

Als u in 2023 uw eigenwoningschuld heeft verhoogd:

63. Een opgave van de gedane uitgaven voor verbetering of onderhoud van de eigen woning met bewijsstukken.

Heeft u voor de aflossing van de lening een spaar- of leven hypotheek?

64. Zo ja: een kopie van de polis (niet de offerte!), tenzij u deze al eerder aan ons heeft verstrekt          

Heeft u voor de aflossing van de lening een geblokkeerde beleggings- of spaarrekening?

65. Zo ja, een kopie van de overeenkomst, tenzij u deze al eerder aan ons heeft verstrekt

  

Andere onroerende zaken

Tweede woning

66. Heeft u een vakantiehuis of een andere dan eigen woning in Nederland of in het buitenland?

Zo ja, dan ontvangen wij graag de volgende informatie:

67. Het (de) adres(sen)

68. Een opgave van de waarde van de woning volgens de woz-beschikking van de Gemeente op 1 januari 2022

 (waardepeildatum). Graag een kopie meesturen.

69. Wordt de woning verhuurd?

Zo ja, wat is de kale huurprijs per maand? €

Nr. + Adres vakantiehuis, andere woning

Woz-waarde per 01-01-2022 (€):

Kale huur per maand (€)

1.

2.

3.

            

Bezittingen en schulden (in Nederland en in het buitenland)

Bankrekeningen, spaartegoeden, vorderingen en contant geld

70. Van alle bank- en girorekeningen (inclusief geblokkeerde spaarloonregeling) het saldo per 1 januari 2023 en 

31 december 2023 (kopie jaaroverzicht). Inclusief die van minderjarige kinderen.

71. Van de vorderingen het saldo per 1 januari 2023 en 31 december 2023 (specificatie).

72. Contant geld voor zover meer dan € 512 (€ 1.024 voor partners) per 1 jan. 2023 en 31 dec. 2023.          

Effecten en andere beleggingen (in de ruimste zin van het woord, maar exclusief onroerende zaken):

73. Een overzicht van samenstelling en waarde per 1 januari 2023 en 31 december 2023   

(bijvoorbeeld de fondsenstaat van uw bank).

74. Het bedrag van de in 2023 ingehouden dividendbelasting.

75. Het bedrag van de in 2023 ontvangen buitenlandse dividenden en ingehouden buitenlandse dividendbelasting 

per fonds.

76. Bij kapitaalverzekeringen: een kopie van de polis (om te beoordelen of een vrijstelling van toepassing is,  

tenzij deze al eerder is verstrekt) en de jaaropgave van de opgebouwde waarde.

77. Geef groene beleggingen apart aan. Hiervoor kan een vrijstelling gelden.            

Andere bezittingen, NIET voor persoonlijk gebruik in eigen huishouden    

Voorbeelden: inboedel in een verhuurde woning, een verhuurde caravan of boot

78. Een overzicht met de waarden daarvan per 1 januari 2023 en 31 december 2023.           

Kunstvoorwerpen (ten minste voor 70% belegging)   

Voorbeelden: verzameling kunstvoorwerpen ter belegging, verzameling oldtimers ter belegging

79. Een overzicht met de waarden daarvan per 1 januari 2023 en 31 december 2023  

Schulden        

Alle schulden zoals schulden voor de aanschaf van een tweede woning, boot, caravan, schulden aan banken, 

creditcardmaatschappijen, warenhuizen, leveranciers van gas, water, elektra, internet en telefonie etc.  

(maar niet de schuld die is aangegaan voor de eigen woning).

80. Een overzicht met de waarden daarvan per 1 januari 2023 en 31 december 2023

           

Bijzondere aftrekposten

Ziektekosten

Onder (aftrekbare) ziektekosten vallen de niet-vergoede kosten van artsen, ziekenhuizen, door een arts

voorgeschreven behandelingen en medische hulpmiddelen. Ook dieetkosten en vervoerskosten kunnen onder

voorwaarden in aftrek worden gebracht.

Als (niet aftrekbare) ziektekosten worden aangemerkt bijv. premies ziektekostenverzekering, bijdragen of eigen risico's

Zorgverzekeringswet, begrafeniskosten, eigen bijdragen AWBZ en WMO, brillen/contactlenzen, ooglaserbehandelingen,

scootmobielen, rolstoelen, aanpassingen aan woning, bepaalde in-vitrofertilisatiebehandelingen, krukken, looprek,

rollator.

81. Stuur een specificatie van de betaalde bedragen mee.

Scholingskosten

Heeft u in 2023 meer dan € 250,- kosten gemaakt voor scholing van uzelf of uw partner/echtgenoot?

Bijvoorbeeld: een opleiding voor een nieuw beroep of om uw huidige beroep beter te kunnen uitoefenen.

82. Stuur een specificatie van de betaalde bedragen mee

Alimentatie (niet voor uw kind(eren))

Heeft u in 2023 alimentatie betaald aan uw ex-echtgeno(o)t(e) of ex-partner?

83. Het in 2023 betaalde bedrag

84. Naam, adresgegevens en burgerservicenummer van uw ex-echtgeno(o)t(e) of ex-partner         

Lijfrentepremies

85. De in 2023 betaalde premies.

86. Een kopie van de polis (niet de offerte), tenzij al eerder verstrekt.

87. De pensioenopgave (UPO) van het pensioenfonds van uw werkgever over 2022.

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

88. De in 2023 betaalde premies.    

89. Een kopie van de afgesloten polis, tenzij al eerder verstrekt.    

Giften

90. Heeft u giften gedaan aan een als zodanig aangewezen algemeen nut beogende instelling (ANBI)?   

Stuur een specificatie van de betaalde bedragen mee.

 

Levensonderhoud kinderen

Draagt u voor minimaal € 416,- per kwartaal bij aan het levensonderhoud van uw kinderen jonger dan 21 jaar?

Heeft u zelf geen recht op kinderbijslag (bijvoorbeeld bij betaling van 'kinderalimentatie')?

Heeft uw kind geen recht op studiefinanciering?   

Geef een specificatie van de per kind (met voorletter(s) en geboortedatum) betaalde (maand)bedragen.

               Voorletters:        Geboortedatum:       Bedragen:

Kind 1

Kind 2

Kind 3

Kind 4

Kind 5

 

Overige informatie

Deze vragenlijst bestrijkt alleen de meest voorkomende situaties.

Wij verzoeken u ons de onderwerpen te melden die in dit formulier niet zijn opgenomen maar die voor uw aangifte wel

van belang kunnen zijn. Neem contact met ons op indien u twijfelt. Liever een vraag teveel dan een onjuiste aangifte!

Het is aan te raden om in ieder geval contact met ons op te nemen als een van de volgende situaties op u van

toepassing is:

U heeft een onderneming of bent een onderneming gestart (bijvoorbeeld ZZP-er).

U bent medegerechtigde in een onderneming.

U heeft geld opgenomen uit uw levenslooptegoed.

U heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid om uw stamrecht af te kopen.

U heeft ouderschapsverlof gehad.

U heeft andere onroerende zaken in Nederland of het buitenland.

U heeft een monumentenpand.

U heeft inkomsten uit aanmerkelijk belang.

U heeft een erfenis of een schenking ontvangen, of u heeft zelf een schenking gedaan.

U heeft recht op een (onverdeeld) aandeel in een erfenis.

U heeft aandelen, vorderingen, rechten of schulden waarvan moet worden aangenomen, dat daarmee te behalen

voordelen mede een beloning voor verrichte werkzaamheden zijn.

U heeft vermogensbestanddelen afgezonderd in een zogenoemd afgezonderd particulier vermogen of u bent

erfgenaam van iemand die dat heeft gedaan.

U bent na 2023 gescheiden of gescheiden gaan leven of gaat binnenkort scheiden.

U bent na 2023 gaan samenwonen of gaat binnenkort samenwonen.

U bent na 2023 geëmigreerd of bent dit binnenkort van plan.

U heeft na 2023 uw oude woning verkocht of een andere woning gekocht of u bent dit binnenkort van plan.

U heeft na 2023 uw voormalige eigen woning tijdelijk verhuurd of bent dit binnenkort van plan.

U heeft na 2023 (on)roerende zaken verhuurd of geld uitgeleend aan de onderneming van een familielid of partner

of u bent dit binnenkort van plan.

U verhuurt meer dan 10 zelfstandige woningen in Nederland onder de huurgrens van € 710,68 (verhuurderheffing)

         

Let op!

Wij verzorgen uw aangifte zo voordelig mogelijk. Daarvoor hebben wij de volledige en juiste gegevens nodig.

Neem contact met ons op als u twijfelt welke gegevens van belang zijn (het liefst per email)

Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid als de door u verstrekte gegevens onjuist en/of onvolledig zijn.

Indien aanwezig meesturen:

Voorlopige aanslag(en)/teruggave(n).

     

Indien u nu voor het eerst uw aangifte door ons laat verzorgen: een kopie van uw aangifte 2022.

Eventuele beschikkingen kinderopvangtoeslag 2023, huurtoeslag 2023 of zorgtoeslag 2023.

Vergeet niet een kopie legitimatiebewijs bij te voegen (dit is wettelijke verplicht dat wij deze in ons bezit hebben).

Inkomstenbelasting

 

ZZP'er Boekhouding vult, voor u en uw fiscale partner, de inkomstenbelasting papieren jaarlijks in. Dit is natuurlijk een win-win situatie. U hoeft niet te gaan zoeken naar iemand die uw inkomstenbelasting voor u kan invullen en uw boekhouding is volledig bekend bij ons en kan dus zonder enige moeite uwerzijds zo worden ingevuld.

Natuurlijk weet uw ZZP'er Boekhouding alles over de belastingaftrek mogelijkheden voor uw specifieke situatie.

Zo zijn er voor uw onderneming bijvoorbeeld:

·         De zelfstandigenaftrek

·         De meewerkaftrek

·         De investeringsaftrek

·         De startersaftrek

·         De MKB winstvrijstelling

·         De aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk

·         De stakingsaftrek

 

En voor u als particulier zijn er nog een aantal persoonsgebonden aftrekposten.

Niet alle bovenstaande aftrekposten hoeven voor u van toepassing te zijn.

 

Hoe wordt de te betalen inkomstenbelasting van de ZZP'er nu berekend?

 

  §  Eerst wordt de nettowinst berekend. Dit is de omzet minus de zakelijke kosten.

  §  Zakelijke kosten zijn bijvoorbeeld parkeerkosten, kosten om een website te laten maken, ziektekosten, arbeidsongeschiktheidsverzekeringspremie, reclame kosten enzovoorts.

  §  Hierna wordt van het overgebleven bedrag iedere van toepassing zijnde bovenstaande aftrekpost afgetrokken.

  §  Hierna worden (indien van toepassing) de hypotheekrente, lijfrente en giften afgetrokken.

  §  Het bedrag wat nu overblijft is de nettowinst voor belasting. 

Deze winst wordt nu belast volgens de volgende methode over box 1:

1.     Schijf 1: 36,97% belasting over   € 75.518,00

2.     Schijf 2: 49,50% belasting vanaf € 75.518,00

 

Mocht u vragen hebben betreffende bovenstaande zaken, neem dan gerust contact met ons op.

 

ZZP'er Boekhouding: de boekhouder die altijd klaar staat voor zzp'ers!

BTW

Aangifte BTW

Wat heeft ZZP'er Boekhouding nodig om uw BTW aangifte voor u te verzorgen?

·         Verkoopfacturen. Alle opvolgende nummers a.u.b.

·         Creditfacturen.

·         Inkoopfacturen.

·         Betaalde bonnetjes.

·         Bankafschriften.

·         Kasboek.

·         Kilometerlijst van zakelijk gereden kilometers met uw privé auto.

Sluit hier direct een abonnement af.

 

Wat is BTW?

Dit is een belasting die door de overheid wordt geheven over de toegevoegde waarde op de verkoop van producten en diensten. 

De producent koopt grondstoffen (of een dienst of product) van zijn leverancier voor een bepaalde prijs. Daarna maakt de producent van deze grondstoffen een eindproduct. Het eindproduct is voor de winkel duurder dan de som van de grondstoffen. Over het toegevoegde bedrag moet belasting worden betaald, BTW. De winkel verhoogt de prijs van het eindproduct ook nog met een bepaalde marge. Achteraf moet iedere ondernemer de BTW aan de overheid betalen. Het lijkt alsof de ondernemers de BTW betalen, maar eigenlijk wordt het BTW bedrag in zijn geheel betaald door de consument.

Een voorbeeld:

De producent koopt vier grondstoffen á € 2,00 per grondstof. Deze vier grondstoffen samen vormen product Y. Product Y kost (in dit voorbeeld) € 8,00. De producent wil € 2,00 winst maken op het product en verkoopt het voor € 10,00 (zonder BTW) aan de winkel. De winkel betaald dan € 10,00 + 21% BTW = € 12,10 per product aan de producent. De producent moet per product € 2,10 betalen aan de Belastingdienst. De winkel mag € 2,10 (voorbelasting) per product aftrekken van de te betalen BTW.

De winkel verkoopt het product voor € 15,00 aan de consument. Dat is € 10,00 + € 2,40 + 21% BTW (= € 2,60) = € 15,00. De totale BTW op dit product bedraagt € 2,60 voor de consument (€ 2,10 + € 0,50). Zoals je ziet betaald de winkel alleen belasting over de toegevoegde waarde. De winkel kan namelijk de € 2,10 BTW per product die ze moest betalen aan de producent, aftrekken van de € 2,60 die ze heeft ontvangen van de consument. De winkel betaald dus eigenlijk maar € 0,50 per product aan belasting (BTW). Dit klopt natuurlijk ook, want € 15,00 - € 12,10 = € 2,90. De winkel heeft € 2,90-(€ 2,90 / 121 * 21) = € 2,40 aan waarde toegevoegd (€ 2,40 + 21% BTW = € 2,90).

 

Hoe berekenen je nu eigenlijk de BTW?

Een factuur bestaat uit een netto bedrag en een BTW bedrag. Als je bijvoorbeeld € 10,- in rekening wilt brengen dan werkt dit op de volgende manier:

·         € 10,- = 100%. 

·         € 10,- x 21% = € 2,10 = 21% BTW. 

·         Totaal € 10,- + € 2,10 = € 12,10 (= 121% = het netto bedrag + BTW).

 

Een bedrag inclusief BTW terug rekenen naar bedrag zonder BTW.

Je spreekt een prijs af met de klant, inclusief BTW.

 

·         € 10,- inclusief BTW.

·         Je berekent nu niet 21% van deze € 10,-. Maar je neemt € 10,- gedeeld door 121 keer 100.

·         De € 10,- is namelijk het netto bedrag + BTW, dus 121%.

·         Het nettobedrag is (€ 10,-/121)*100 = € 8,26.

·         Het BTW bedrag is (€ 10,-/121)*  21 = € 1,74.

 

Natuurlijk is het nog veel eenvoudiger om een email te sturen aan ZZP'er Boekhouding en om hulp te vragen.

Sluit hier direct een abonnement af.

 

ZZP'er Boekhouding: de boekhouder die altijd klaar staat voor zzp'ers!

ZZP'er Boekhouding is een onderdeel van Administratiekantoor van Riet

Naam: Administratiekantoor van Riet
Adres: Escherstraat 19
Postcode: 3335DC
Woonplaats: Zwijndrecht
KvK nummer: 24486861
Telefoon: 06 42 32 00 05
Beconnummer: 665307